Konsumentköp av akterkapell med inkluderad montering – säljaren fullgör inte köpet

Hej. Den 22/6-17 köpte jag och min sambo en båt av ett företag som den 1/9-17 ansökte om konkurs.

Till vår båt köpte vi även ett akterkapell inklusive montering. Vi förbetalade såklart hela summan, eftersom det var smidigt att baka in den i vårt båtlån. Företaget beställde kapellet på order av oss, till oss den 19/6-17, vilket framgår av kvitto. Så gör även köpet.

Det fanns inget leveransklart kapell hos leverantören, så de tillverkade ett nytt och leveranstiden blev ganska lång. Det ankom till företaget den 4/9-17.

De hävdar nu att vi inte kommer få vårt kapell OM vi inte köper fler tjänster av dem, så som service av båtmotor. Köper vi även vinterförvaring kan de tänka sig att montera kapellet gratis som goodwill. Trots att vi redan betalat för montering.

Jag tycker det är utpressning. Och det är väl häleri om kapellet ska ingå i konkursboet trots att företaget aldrig ägt eller betalat en krona för kapellet?

Det ligger såklart omärkt i deras lokaler just nu, och då det handlar om väldigt mycket pengar är jag väldigt upprörd.

Hur kan vi gå tillväga för att antingen få vårt efterlängtade kapell? Alternativt få tillbaka pengarna för det?

MVH Marie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vall att ställa din fråga till Lawline!

Till att börja med så är det ett avtal som ni har ingått då ni köpt akterkapell inklusive montering och som konsumenter är ni extra skyddade eftersom konsumentlagstiftningen är skyddande till konsumentens förmån. Det är viktigt att klargöra om det rör sig om vara eller tjänst och eftersom ni har båda i ert köp så är det den delen som överväger som kommer att klassificera vilken lagstiftning som ska tillämpas, 2 § 2 st. Konsumentköplag, KKL, (1990:932), se https://lagen.nu/1990:932.

Utifrån vad jag har hittat angående akterkapell och monteringskostnaden (när den inte ingår i priset) så är det akterkapellet som är den övervägande delen av köpet, dels på grund av priset jämfört med montering av kapellet och dels för att det ser ut som att montering går att utföra utan professionell hjälp. Vidare så tillämpas inte konsumenttjänstlagen på installationer som kan anses vara en bi-förpliktelse av köpet, för att fullgöra köpet, 2 § 2 p KtjL (1985:716), se https://lagen.nu/1985:716

Som det är nu så föreligger det dröjsmål från säljarens sida eftersom hen inte fullgör köpet genom att montera akterkapellet som det var avtalat att hen skulle göra i originalavtalet och därmed fullgörs inte köpet, samt att dröjsmålet inte beror på er eller förhållanden på er sida, 9 § KKL.

Som konsumenter har ni rätt att kräva att säljaren fullgör köpet (eftersom ni redan har betalat så är åtgärden att hålla inne med betalningen inte aktuell) om det inte föreligger ett hinder som säljaren inte kan överkomma eller om fullgörelse skulle innebära en orimilig uppoffring, 12 § KKL. Av frågan verkar det som att säljaren kan montera akterkapellet, men hen vill försöka göra lite mer vinst på ert köp nu när de sitter i en knivig position då företaget har konkursförklarats, vilket inte är ett förhållande som ligger på er sida.

Ni har vidare rätt att kräva skadestånd på grund av fördröjningen, 14 § KKL, och i så fall visa konkret vilken skada ni lidit och eventuellt ekonomiskt bortfall. Sveriges skadeståndslagar är reparerande och inte överkompenserande, vilket innebär att underlag krävs och ersättning utgår endast för att återställa skadan så att läget blir som om inget hade hänt. Ni har även rätt att häva köpet som sista utväg, 13 § KKL. Kräver ni fullgörelse måste ni meddela säljaren om att ni tänker kräva skadestånd för att få rätten att göra det, 15 § KKL.

Sammanfattningsvis så ska ni inte köpa fler tjänster av företaget så att de kan montera kapellet som goodwill eftersom monteringen redan är betald och som det har framgått av er fråga så verkar inte som att de inte längre har möjlighet att utföra monteringen, utan mer att de försöker göra extra vinst. Min rekommendation är att börja med att kräva fullgörelse, meddela om ni tänker kräva skadestånd och häv köpet som en sista utväg.

Angående konkurssituationen så kan det påverka företagets kapacitet att fullgöra köpet.

Lycka till och hoppas att ni har fått svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare