Konsumentens rättigheter vid dröjsmål

2016-09-15 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Tänkte köpa en mobiltelefon hos en större butik. Hade kollat runt på internet men även om den fysiska butiken var lite dyrare så väljer jag den. Telefonen finns inte i butiken men säljaren hävdar att den finns i centrallagret. 2-4 arbetsdagar ska det ta innan jag ska få den. Jag förklarar att det är en utgående modell och vill vara säker på att de kan leverera annars köper jag på en internetbutik. Säljaren garanterade leverans och jag betalar handpenning för telefonen. 6 arbetsdagar senare och två återbesök i butiken så förklarar säljaren att de inte kan leverera telefonen. Nu är telefonen slutsåld på internetbutik. Säljaren erbjuder handpenning tillbaka och reseersättning. Men jag har ju fortfarande ingen telefon. Kan jag kräva att de erbjuder nyare modell, samma tillverkare, till nedsatt pris eller vad gäller här?Tack för hjälpen Telefonlös
SVAR

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentköplagen (KKöpL) är tillämplig när en privatperson köper en telefon hos en näringsidkare, se KKöpL 1 §. I ditt fall är det fråga om säljarens dröjsmål (KKöpL 9 §) då telefonen inte avlämnats enligt avtalet. Du har som konsument rätt att häva köpet och få din handpenning tillbaka enligt KKöpL 13 §. Dessutom kan du få ersättning enligt 14 § som beror på den skada du lider på grund av säljarens dröjsmål. I ditt fall reseersättningen.

Du kan kräva att säljaren fullgör köpet enligt KKöpL 12 § endast om det är ett hinder som säljaren kan övervinna, alltså är i dennes makt. Jag tolkar situationen som att telefonen inte kan levereras till butiken av en yttre orsak som inte säljaren kan påverka.

Du kan alltså enligt gällande konsumentlagstiftning häva köpet och få tillbaka din handpenning samt få reseersättning för besväret, men troligtvis inte kräva samma pris för en annan telefon.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna Thörne
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1066)
2020-09-20 Skadestånd på grund av en reklamation
2020-09-18 Dröjsmål vid konsumentköp
2020-09-18 Ersättning för stulet paket
2020-09-13 Rätt till prisavdrag vid fel på varan

Alla besvarade frågor (84294)