Konsekvenser svartjobb

Hej!

jag undrar vilka lagar som blir tillämpliga vid svartjobb och vad konsekvenserna kan bli?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du tjänar mycket pengar som du inte deklarerar, det vill säga jobbar svart, kan du åtalas och dömas till böter enligt skattebrottslagen (här). Dessa inkomster ska enligt inkomstskattelagen (här) deklareras och beskattas.

Om du arbetar svart får du kanske mer pengar på kort sikt. Detta kan verka lockande, men du har också mycket att förlora och tar risker. Det är framför allt andra som tjänar på att du arbetar svart. Du har en mycket osäkrare situation i jobbet eftersom du när som helst sägas upp, inte får någon ersättning om du blir sjuk, råkar ut för en olycka på jobbet eller blir arbetslös.

Hoppas detta svarade på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare