Könsdiskriminering vid graviditet

Hej!

En av mina kollegor som har en visstidsanställning på vårt jobb meddelade på sin första arbetsdag hos oss att hon var gravid. Vid intervjutillfället talade vår chef om att det fanns goda möjligheter till att visstidsanställninhen skulle komma att förlängas, om allt gick bra. Vår kollega började i januari och skulle arbeta till juli, med eventuell förlängning alltså. Eftersom hon meddelade att hon var gravid kommer hon dock inte att kunna fullfölja vikariatet, utan hon går hem på föräldraledighet i juni. Vår chef annonserade då ut vikariatet (eftersom behovet finns även i höst) och vår kollega var en av dom sökande. Vår chef gav henne dock ingen förlängning och hänvisade det till att hon ska gå hem på mammaledighet och ändå inte är aktuell. Vi övriga kollegor har hört vår chef säga vid flera tillfällen att hon gärna skulle ha förlängt vår kollega om hon inte hade varit gravid, och att den personen som kommer istället inte alls är av samma kaliber.

Så till min fråga: är detta diskriminering pga kön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Arbetsgivare har enligt huvudregel en fri anställningsrätt, vilket innebär att arbetsgivaren själv bestämmer vem som ska anställas, som i situationen när din arbetsgivare anställer till tjänsten som din kollega sökte. Undantag från den fria anställningsrätten finns dock bland annat i Diskrimineringslagen (DiskL) och i Föräldraledighetslagen (FLL) som innebär att en arbetsgivare inte får välja bort personer på grund av exempelvis kön eller att personen ifråga ska vara föräldraledig. Undantaget från den fria anställningsrätten gäller även vid företrädesrätt till återanställning.

Allmän visstidsanställning (Alva) är en form av tidsbegränsad anställning som ger arbetsgivare rätt att anställa arbetstagare utan att behöva ange skäl för att tidsbegränsningen 5 § Lag om anställningsskydd (LAS). Karaktäristiskt för en tidsbegränsad anställning är att anställningen upphör utan uppsägningstid och vid anställningens utgång, om inte något annat har avtalats, 4 § 2 stycket LAS. Som visstidsanställd har man därför inte rätt att bli erbjuden eller få förlängd anställning vid anställningens utgång, din kollegas arbetsgivare är därmed inte skyldig att förlänga din kollegas anställning.

En allmän visstidsanställd kan dock ha möjlighet till företrädesrätt om man på grund av arbetsbrist inte fått fortsatt anställning , 25 § LAS. Arbetsgivaren måste då erbjuda din kollega anställningen som utannonseras. En förutsättning för företrädesrätten är då att din kollega varit anställd mer än 12 månader under de senaste 3 åren. Av din fråga framgår att din kollega arbetat januari till juni och i så fall saknar hon företrädesrätt. Men om din kollega tidigare haft flera tidsbegränsade anställningar hos samma arbetsgivaren, exempelvis vikariat, kan hon ha företrädesrätt till återanställning hos arbetsgivaren. Att i så fall inte anställa din kollega som har företrädesrätt till återanställning utgör könsdiskriminering, om det beror på hennes graviditet.

Utgör det könsdiskriminering?

I Diskrimineringslagen (DiskL) finns bestämmelser som förbjuder diskriminering i arbetslivet. Såväl arbetssökande som arbetstagare omfattas av den skyddade personkretsen i lagen, 2 kap 1 § DiskL. Din kollega omfattas därför av lagen både när hon arbetade som visstidsanställd men även när hon sökte tjänsten som utannonserades av arbetsgivaren.

I Diskrimineringslagen är kön en diskrimineringsgrunderna, 1 kap 5 § DiskL. Graviditet ses som ett uttryck för den kvinnliga könstillhörigheten, varför missgynnande som grundar sig på graviditet utgör direkt köndiskriminering.

I din fråga skriver du att din chef har sagt att att hon "gärna hade förlängt" din kollegas anställning om det var så att "hon inte hade varit gravid" . Det framstår därför som att grunden till att din kollega inte blivit erbjuden en förlängning när visstidsanställningen löpt ut går att härleda till hennes graviditen, vilket enligt lagen är en förbjudet. Precis som jag skrev ovan, har en arbetsgivare dock inte en skyldighet att förlänga en visstidsanställd anställning vid anställningens utgång, men grundar sig beslutet på hennes graviditet kan det troligen utgöra könsdiskriminering.

När din kollega sedan söker tjänsten som din chef annonserade ut, uppfattar jag din kollega som arbetssökande och att din chef inte vill anställa henne "på nytt". Att välja bort arbetssökande enbart för att de är gravida utgör könsdiskrimiering. I praktiken är det dock ofta svårt att bevisa att personen i fråga inte fått jobbet på grund av hennes gravidet.

I Föräldraledighetslagen finns även ytterligare skydd mot missgynnande behandling. I 16 § FLL framgår att en arbetsgivare inte får missgynna varken arbetssökande eller arbetstagare av skäl som har samband med föräldrarledighet. Skyddet gäller i samband med anställningsförfaranden, som innebär att en arbetsgivare inte får missgynna arbetssökande enbart för att personen ska vara mammaledig. I din fråga skriver du att att din chef hänvisar till att din kollega ska gå på mammaledighet och att hon därför inte aktuell för tjänsten vilket framstår som ett missgynnande i strid med lagen.

Sammanfattning

Mot bakgrund av uppgifterna i din fråga, verkar det som att arbetsgivares beslut att inte erbjudna din kollega förlängd anställning och sedan valt att inte anställa henne igen, grundar sig i hennes graviditet och att hon ska vara mammaledig. Det är därför antagligt att arbetsgivaren därigenom gjort sig skyldig till dels könsdiskriminrering och även missgynnande i strid mot Föräldraledighetslagen.

Vad kan din kollega göra?

Om din kollega är fackligt ansluten, rekommenderar jag att du föreslår för henne att hon kan kontakta sin fackförening i första hand. Din kollega kan även vända sig direkt till diskrimineringsombudsmannen som förhoppningsvis kan hjälpa henne att driva frågan vidare. Ni kan läsa mer på Do;s hemsida, här.

Lycka till!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare