FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/02/2014

Konkurrerande verksamhet- uppsägning innan uppstart?

Hej! Jag har arbetat extra i en butik utan något skriftligt avtal och fått en lön per timme. Under sommaren har jag haft ett schema men annars endast vid behov max ca 1 gång/månad. Är jag per definition anställd och har några skyldigheter mot min arbetsgivare? Jag har länge funderat på att starta upp en konkurrerande verksamhet och undrar om jag måste säga upp mig skriftligen innan jag startar företaget (trots att jag saknar avtal eller inte jobbat senaste månaden?).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Det finns inget lag-reglerat formkrav för anställningsavtal vilket innebär att avtal om anställning kan träffas skriftligt eller muntligt, däremot är arbetsgivaren skyldig att inom en månad från anställningstillfället lämna skriftlig information till dig som anställd angående bland annat arbetsgivare, tjänstens arbetsuppgifter enligt 6 § c Lag om anställningsskydd (LAS, länk https://lagen.nu/1982:80 )- detta innebär däremot inte att muntlig information om sådana angelägenheter är ogiltiga.

Som anställd har du skyldighet att gentemot din arbetsgivare ställa din arbetskraft till förfogande inom den avtalade anställningen, du som anställd är därför skyldig att utföra det arbete som följer av din anställning. I och med din anställning följer också ett lojalitetskrav mot din arbetsgivare, du får således själv inte bedriva en konkurrerande verksamhet vid sidan av din anställning.

Om du inte säger upp dig och ändå startar en konkurrerande verksamhet som är till skada för din arbetsgivare, kan detta vara ett brott mot lojalitetskravet och därmed saklig grund för uppsägning eller grund för avskedande. Av den anledningen kan det vara bra att du säger upp dig innan du startar igång din egen verksamhet.

En uppsägning från din sida (som anställd) kan vara skriftlig eller muntlig- båda går lika bra. Däremot kan det finnas föreskrifter i ditt kollektivavtal som säger att en uppsägning från din sida ska vara skriftlig- oavsett om detta regleras eller inte, är för tydlighetens skull en skriftlig uppsägning det bästa.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare