FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/03/2016

Konkurrerande verksamhet

Får man enligt lag jobba extra i en blomsterbutik när man samtidigt är anställd i en Icabutik, eller räknas det som konkurrerande verksamhet?

Har jag rätt att vara anställd på mer än 1 ställe samtidigt?

Tack på förhand!

Mvh Annica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konkurrensklausuler är något som kan regleras i ditt kollektivavtal men också i ditt enskilda anställningsavtal. Dessa klausuler träder i kraft först när din anställning avslutas och medför att du hindras att påbörja en anställning eller driva en verksamhet som är konkurrerande i förhållande till din tidigare arbetsplats under en särskild utsatt tid. När du fortfarande är anställd pratar man i stället om arbetstagarens lojalitetsplikt som innebär att du inte får utöva konkurrerande verksamhet under pågående anställning hos arbetsgivaren. Hur långtgående denna lojalitetsplikt är beror på hur länge du varit anställd, hur högt uppsatt du är inom företaget och hur stor insikt du har i företagets angelägenheter. Desto större inflytande desto större lojalitetsplikt! En blomsterbutik skulle jag inte säga är en konkurrerande verksamhet i förhållande till Ica, framförallt med tanke på att det är olika branscher och Icas styrkeposition i förhållande till en blomsteraffär. Lojalitetsplikten syftar till att skydda arbetsgivaren från att du som arbetstagaren utnyttjar information från arbetsgivaren och sedan bedriver verksamhet vid sidan av som kan vara till skada för din arbetsgivare. Så bör rimligtvis inte vara fallet om du jobbar extra i en blomsteraffär. Det finns inget som hindrar dig från att ha flera anställningar samtidigt.

Hoppas att mitt svar hjälpte dig!

Maria PetterssonRådgivare