FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/12/2018

Konkurrensklausul upphörande

Hej!

I mitt anställningskontrakt med min arbetsgivare (som vi kan kalla Företaget) står det att jag inte får ta anställning hos ett konkurrerande företag inom ett visst antal månader efter det att anställningen upphört. I kontraktet definieras ett konkurrerande företag som ett som är aktivt inom tekniskt område A eller B.

Nu har Företaget lagt ner all verksamhet inom område A, och jag undrar vad som då händer med konkurrensklausulen.

Kan konkurrensklausulen åberopas även om den gäller ett område som Företaget inte längre är verksamt inom?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Under en anställning råder en lojalitetsplikt, vilket gör att en konkurrensklausul under denna tid inte får någon specifik verkan. Lojalitetsplikten medför att en arbetstagare under anställningstiden inte kan bedriva verksamhet som är konkurrerande med arbetsgivaren. Efter anställningen finns det emellertid inget som hindrar att en arbetstagare konkurrerar med arbetsgivaren. Detta är varför man i anställningsavtalet ställer upp konkurrensklausuler, och de blir därmed aktuella efter anställningen.

Viktigt att komma ihåg är att en konkurrensklausul aktualiseras under den förutsättning att din arbetsgivare har velat ha kvar dig i tjänsten. I sådana fall en anställning upphör på grund av arbetsbrist, anses det inte rimligt att en konkurrensklausul ska gälla.

Konkurrensklausuler

En konkurrensklausul är ett villkor som ställs upp i anställningsavtalet, och godkänns indirekt genom 38§ Avtalslagen (AvtL) om den inte är att anses som oskälig. Reglerna kring konkurrensklausulerna finns ofta i ditt kollektivavtal. För att ett konkurrensavtal ska anses vara skäligt måste det bland annat finnas ett godtagbart syfte bakom. Oftast handlar det om att dels skydda "know-how", men även att hindra att du efter din anställning ska kunna ta med dig företagets kunder. Fokus ligger alltså på arbetsgivarens syfte med klausulen.

Området kring konkurrensklausuler är relativt komplext, då det styrs av om en klausul är skälig eller inte. Denna skälighetsbedömning har utarbetats ur Arbetsdomstolens praxis. Även om arbetsgivaren kan sägas ha ett betydande intresse av att skydda sig mot konkurrens kan klausulen underkännas om dess utformning är sådan att den går utöver vad som krävs för att tillgodose detta intresse (tex AD 1992 nr 99)

Vad du kan göra härnäst

Jag kan tyvärr inte svara ett helt ja eller nej på din fråga då området är komplext och grundar sig i de enskilda omständigheterna i ditt fall. Min tanke- utifrån de givna omständigheterna - är att klausulen inte bör gälla i och med att det ursprungliga syftet inte längre existerar.

Mitt råd är att du kollar med din arbetsgivare vad som gäller och lägger i sådana fall fram argument till att klausulen inte ska gälla. Se även över om det kan finnas regler kring detta i ditt kollektivavtal.

Jag hoppas att jag har kunnat vara till hjälp.

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare