Konkurrensklausul i anställningsavtalet

Hej,

Min nuvarande arbetsgivare har skrivit i mitt anställningskontrakt att jag inte får söka nytt jobb inom samma bransch ifall jag väljer att säga upp mig. Är det verkligen korrekt?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt är det tillåtet med konkurrensklasuler

Klausulen i ditt anställningsavtal som du syftar på i din fråga brukar benämnas konkurrensklausul. En konkurrensklausul skyddar arbetsgivaren mot att arbetstagaren, efter avslutad anställning, tar jobb hos en konkurrent och bär med sig affärshemligheter eller dylikt från den tidigare arbetsgivaren. Ett sådant villkor är tillåtet förutsatt att det inte är oskäligt (38 § avtalslagen).

Det är svårt att avgöra om en konkurrensklausul är oskälig eller inte. För att besvara denna fråga får man ta hjälp av rättsfall från Arbetsdomstolen. Arbetsdomstolen har uttalat att man måste göra en helhetsbedömning i det enskilda fallet för att avgöra om en konkurrensklausul är giltig. Med hänsyn till att du inte ger någon information om din arbetssituation är det omöjligt att svara på om konkurrensklausulen kan anses vara oskälig eller inte.

Mitt råd till dig

Jag råder dig att återkomma till oss på Lawline med mer information om ditt arbete. Det vore bra om du angav exempelvis vilken befattning du har på företaget, vilken lön du har samt hur lång tid denna konkurrensklausul sträcker sig.

Antingen kan du kontakta oss på telefonnummer 08-533 300 04 eller så skickar du in en ny fråga här på vår hemsida.

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare