Konkurrensklausul i anställningsavtal.

Hej!

Jag arbetar för nuvarande extra på en butik samtidigt som jag studerar. Jag har planer på att starta en e-handel där jag ska sälja en typ av vara som även min nuvarande arbetsplats säljer. I mitt anställningsavtal står det att "arbetstagaren inte får starta konkurrerande verksamhet under sin anställning", och jag undrar därför var gränsen går? Säg att jag för nuvarande arbetar på t.ex. Elgiganten, och att jag nu vill starta en e-handel som endast säljer kylskåp. Är det först när jag faktiskt sålt min första vara som en verksamhet startar, eller är det redan från att jag nu skriver affärsidén? Och slutligen, när jag slutar på mitt nuvarande jobb, hur lång tid efteråt gäller eventuell konkurrensförbud?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Då det rör sig om en konkurrensklausul i ett anställningsavtal finner vi regleringen för denna typ av frågor i avtalslagens 38 § (se https://lagen.nu/1915:218).

Vad som kan anse vara konkurrerande verksamhet.

För att din verksamhet ska anses så som en konkurrerande verksamhet räcker det med att ni riktar er till delvis samma kunder med delvis samma utbud. Eftersom ni båda riktar er till privatpersoner, såvitt jag förstår av din frågeformulering, och båda "säljer kylskåp" så får din verksamhet anses vara en konkurrerande sådan.

När uppstår den konkurrerande verksamheten?

En konkurrerande verksamhet anses uppstå vid samma tillfälle som den nya verksamheten kan anses starta. Det behöver inte vara så att företaget ännu har hunnit sälja en enda vara, det räcker med att verksamheten har börjat bedrivas ex. varor köps in. Det viktiga här är då att verksamheten redan från början är ämnad att konkurrera med din nuvarande arbetsgivare. Att "sitta på kammaren" och fila på en affärsidé är inget brott mot avtalet.

Hur lång tid gäller konkurrensförbudet?

Utifrån vad jag kan läsa mig till i din fråga lyder avtalet "arbetstagaren inte får starta konkurrerande verksamhet under sin anställning". Om det verkligen är så det står uttryckligen gäller konkurrensklausulen endast till dess att anställningen upphört, efter det är du fria att konkurrera.

Det är viktigt att fästa uppmärksamhet vid den specifika formuleringen i just ditt anställningsavtal.

Hoppas detta var klargörande, har du fler frågor kan du vända dig till vår telefonrådgivning.

Mvh

Niclas FribergRådgivare