Konkurrensbegränsande klausul i anställningsavtal

Jag har en visstidsanställning på ett mindre privat företag. Kontraktet löper mellan 2016-10-01 till 2017-05-31. I mitt kontrakt finns en klausul som säger att jag ej får bedriva konkurrerande verksamhet på de orter jag jobbat på företaget på ett års tid. Är detta rimligt när jag haft en visstidsanställning på mindre än ett år? Det begränsar mig oerhört mycket såklart. Tacksam för svar!

Emily

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I anställningsavtal gäller avtalsfrihet. Din arbetsgivare har rätt att sätta denna klausul och du som arbetstagare har godtagit den i samband med din anställning, om du inte uttryckligen meddelat att du inte godkänner villkoret. Klausulen skulle möjligtvis kunna jämkas enligt 36 § avtalslagen så som oskälig (på grund av den korta anställningen) men det finns en ganska långtgående tolerans när det kommer till konkurrensklausuler. Ett års begränsning är en rimlig tidsperiod för klausulen. Jag tror tyvärr inte du kan göra någonting åt detta nu, utan du bör ha sett över klausulen innan du skrev på avtalet i första hand.

Vänligen,

Alexandra TeorellRådgivare