FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet15/04/2018

Kommunens rätt till expropriation

Vi har ett problem. Kommunen vill köpa vår fastighet för att expandera företag inom kommunen. Vad vi förstått har förköpslagen försvunnit. Men de kanske inte gäller alla kommuner och dessa lagar har säkert ersatt av andra. Vi är 3 fastigheter som berörs. Vi har en sommarstuga. Jag äger 50% min sambo 50%. Vi har två barn. Min sambo ska starta ett företag inom snar framtid. Vi ska även gifta oss i framtiden. Finns det något sätt att gå runt kommunens krav för oss att sälja fastigheten till dem? Kommunen måste överta vår fastighet innan 1/1-2020. Vi har inte signerat något kontrakt ännu.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan som ni har ställt är en fastighetsrättslig fråga och rör framförallt expropriation. Expropriation innebär tvångsköp av egendom där ni som ägare tvingas, mot ekonomisk ersättning, överlåta er egendom till en annan part. I det är fallet er fastighet. Bestämmelser finns primärt i Expropriationslag (1972:719). Till viss del bör också Regeringsform (1974:152) beaktas.

När det gäller expropriation är framförallt en utgångspunkt att det skall undvikas i största möjlighet om det tvingar folk att flytta från sitt fasta boende. Jag förutsätter att sommarstugan inte är ert primära boende. För att en expropriation skall kunna äga rum i ert fall krävs att kommunen måste visa på att det finns en väsentlig betydelse ur allmän synpunkt att expropriation går igenom, se 2 kap. 1 § ExprL. Kommunen kan också expropriera er fastighet om det sker för att bereda plats åt näringsverksamhet som är av betydelse för hela riket, enligt 2 kap. 4 § ExprL.

2 kap. 15 § RF innebär att ni som tvingas avstå er egendom har rätt till fastighetens fulla värde, marknadsvärdet. Det är ett så kallat grundlagsskydd, vilket är ett minsta skydd för er. I 4 kap. 1 § ExprL framgår det däremot att ni har rätt till 125 procent av marknadsvärdet i expropriationsersättning. Ett av syftena följer av att ni som fastighetsägare med all sannolikhet vid en expropriation inte haft som avsikt att sälja fastigheten. I sådant fall hade ni också sannolikt begärt mer än marknadsvärdet vid en försäljning. Det finns viss skillnad i fall där expropriation sker av en fastighet i sin helhet eller enbart en del av fastigheten. Att tillämpa expropriation är en sista utväg för att kunna tillgodose allmänna intressen. Vanligtvis ges en möjlighet att på frivillig basis överlåta fastigheten mot ersättning för att undvika skenande kostnader, från kommunens sida, som processen kommer att resultera i. En expropriation beslutas av regeringen på anmodan av stat, kommun eller enskilda, enligt 3 kap. 1 § ExprL.

Sammanfattningsvis har kommunen rätt att ta er fastighet i anspråk om det finns skäl för det. Antigen löser ni det genom en överenskommelse sinsemellan alternativt genom expropriation. Kom ihåg att ni har rätt till 125 procent av marknadsvärdet. Om ni är i behov av ytterligare juridisk expertis rekommenderar jag er att ni kontaktar våra jurister som kan bistå er i ärendet.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare