Kommer polisen att göra en orosanmälan till socialtjänsten?

Hej anmäler polisen till socialen om min sambo krockar med en annan bil på fyllan å smiter fast vi inte har några gemensamma barn .

Detta hände medans barnen va hemma med mig

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att du och din sambo inte har några gemensamma barn, men jag uppfattar din fråga som att du har barn sedan tidigare som bor tillsammans med dig och din sambo.

Du undrar ifall polisen kommer att göra en orosanmälan till socialtjänsten efter din sambo krockade med en annan bil när han var berusad och därefter avvek från platsen. Barnen var hemma hos dig vid tillfället.

Yrkesgrupper som har anmälningsskyldighet

Vissa yrkeskategorier är skyldiga att göra en orosanmälan till socialtjänsten om de i sin yrkesverksamhet får vetskap om, alternativt misstänker, att barn far illa. Vilka som har anmälningsskyldighet framgår av Socialtjänstlagen 14 kap 1 § (här). Följande yrkeskategorier har anmälningsskyldighet:

1. myndigheter vars verksamhet berör barn och unga, 2. andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten, Kriminalvården, Polismyndigheten och Säkerhetspolisen, 3. anställda hos sådana myndigheter som avses i 1 och 2, och 4. de som är verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet och fullgör uppgifter som berör barn och unga eller inom annan sådan verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område. Om en polis under utövandet av sitt yrke får kännedom om att ett barn far illa eller misstänker att så kan vara fallet, är han eller hon alltså skyldig att göra en orosanmälan. Dock är det svårt att svara på om polisen i det här enskilda fallet kommer att misstänka att dina barn far illa, och huruvida han eller hon gör en anmälan eller inte.

Vad du kan göra nu

Om du vill ha mer rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar polisen alternativt socialtjänsten. Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare