FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/10/2018

Kommer en tidigare dom hindra mig från att få visum till USA?

Hej, när jag var 15 åkte åkte jag fast för snatteri och hamnade i belastningsregistret, är nu 20 år och begärde utdrag förra året när jag skulle börja jobba på en förskola och det var då tomt. Nu planerar jag att åka som au pair till USA, och för att göra det ska man ha ett tomt belastningsregister, jag tänkte först att det inte var någon fara för mig eftersom det var tomt när jag fick utdrag. Men nu har jag sett att jag står med på lexbase och att det finns olika typer av utdrag, så jag undrar om jag fortfarande står med någonstans ändå, och om detta kommer hindra mig från att få visum för att bli au pair?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppgifter i belastningsregistret tas bort efter en viss tid, det kallas att de gallras bort. Det är lite olika faktorer som avgör hur länge uppgifterna i belastningsregistret finns kvar men eftersom du nämner att du inte såg något på ditt utdrag ur registret så kommer jag inte gå in mer ingående på detta. Jag utgår ifrån att din dom gallrades bort efter fem år, både med tanke på att du inte såg något på ditt utdrag men också med tanke på brottet ifråga och din ålder vid tillfället (17 § lag om belastningsregister). Det är just utdrag från belastningsregistret som begärs för visum och det ska därför inte vara någon fara för dig då din förekomst i registret verkar ha gallrats bort.

Här kan du läsa mer om gallringsreglerna.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare