Kommer begravningskostnaderna kunna betalas framför andra skulder?

Kan man öronmärka dödsboets tillgångar?

Problemet är: När personn i fråga avlider kommer hon fortarande att ha en mängd skulder. Som tur är ärver inte hennes arvingar skulderna. Men hon har en livförsäkring på 44 000 kr som hon tecknat för att det ska användas till begravningen. Så frågan är: kan man öronmärka detta belopp att gå till begravning eller måste de gå till att betala hennes skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om skulderna i dödsboet överstiger tillgångarna finns i regel förutsättning att försätta dödsboet i konkurs efter ansökan hos tingsrätten (dödsboet eller dödsbodelägare kan ansöka enligt 2 kap. 3 § konkurslagen). Dödsboets skulder ska då betalas efter en viss prioriteringsordning enligt förmånsrättslagen. Begravningskostnader har som regel prioritet framför andra skulder i dödsboet (10 §). Men detta kan vara beroende av vad för andra skulder som finns i dödsboet, t.ex. kan huslån ha särskild prioritering. Men som regel går begravningskostnader före "vanliga" skulder.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare