Kommer Advokatsamfundet kolla belastnigsregistret när man ansöker?

Krävs uttdrag från belastnigsregistret när en jurist ansöker om inträde i advokatsamfundet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Advokatsamfundets bedömningsgrunder

Det finns inget uttryckligt krav på att man måste lämna in ett utdrag ur belastningsregistret. Däremot, så kommer samfundet göra en bedömning om personen i fråga är "redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet". Vad detta betyder är att man i varje enskilt fall gör en bedömning, vilken kan innefatta en grundlig undersökning av ens brottsregister.

Hur det påverkar ens möjlighet kan jag inte svara på. Det finns ingenting som säger att det är ett krav, men jag kan alltså inte garantera att de inte kommer begära ett utdrag. Jag kan inte heller med säkerhet säga hur en brottslig bakgrund kan påverka deras bedömning.

Om du känner en advokat så är mitt bästa tips att prata med den personen och höra lite mer ingående om hur processen för att bli advokat ser ut.

Jag förstår att detta kanske inte var ett rakt ja- eller nej svar som du hoppats på, men jag hoppas att det har hjälpt dig ändå!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare