Kollektivavtalsbrott genom löneändring utan föregående förhandling

Hej

Min arbetsgivare har gjort ett avtalsbrott mot kollektivavtalet. De har inte förhandlat med varken mig eller facket vid ny lön. Detta skedde då min man gick bort och var sjukskriven mm mm

Vad gäller då? Vad kan jag kräva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Som huvudregel har det fack som din arbetsgivaren är ansluten till rätt att förhandla med arbetsgivaren, men arbetsgivaren har också en skyldighet att förhandla med ett fack hen inte är ansluten till när det rör frågor som berör den anställde som är medlem i facket [13 § medbestämmandelag]. Detta innebär alltså att arbetsgivaren ska ha förhandlat med ditt fack i lönefrågor innan beslutet fattats. Ibland kan arbetsgivaren undslippa en förhandling med dig eller facket, men det är främst om den aktuella frågan bedöms vara av så pass stor vikt att beslutet var tvunget att fattas innan en förhandling skulle ske. Det är upp till arbetsgivaren att visa att väntan på ett beslut om förhandling skulle leda till olägenheter.

Vad kan du göra?

Om din arbetsgivare är bunden av samma kollektivavtal som ditt fack och det nu har uppstått en slags lönetvist, är det upp till din arbetsgivare att besluta om förhandling. Om ni inte kan lösa lönetvisten genom förhandling är det upp till din arbetsgivare att väcka talan i domstol och lösa tvisten där. Det finns även ett sista alternativ som grundar sig i att arbetsgivaren varken har velat förhandla eller väcka talan i domstol [det verkar som att detta sistnämnda alternativ är det som du står inför]. Då är din arbetsgivare skyldig att ge dig ersättning som motsvarar den summan du gått miste om i och med den ändrade lönen [35 § medbestämmandelag].

Om din arbetsgivare inte är bunden av samma kollektivavtal som ditt fack, är du inte helt lottlös. Du kan begära skadestånd, men det är bara om du lidit ekonomisk skada på grund av löneändringen [54-55 § medbestämmandelag].

Hoppas detta var svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!
med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare