Klausultolkning i anställningsavtal

Hej,

Jag har jobbat som redovisningskonsult på en redovisningsbyrå och hade följande klausul i mitt anställningsavtal:

"Arbetstagaren förbinder sig att inte åta, förmedla eller överta uppdrag avseende Arbetsgivarens kunder för egen eller annans räkning under avtalstiden och under en period om 2 år efter avtalets uppsägningsdatum".

Min fråga:

Om en kund säger upp sitt avtal med byrån (Arbetsgivaren) och efter att detta upphört kontaktar mig, får jag då acceptera ett uppdrag från kunden? Denna är ju då inte längre byråns (Arbetsgivarens) kund och klausulen säger inget om Arbetsgivarens tidigare kunder.

Alternativt kan kunden anställa mig i sitt företag efter att dennes avtal med byrån (Arbetsgivaren) gått ut?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Klausulen innefattar ett förbud mot att förmedla uppdrag till din arbetsgivares kunder, eller som har varit kunder till arbetsgivaren inom de senaste 2 åren. Det betyder alltså i detta fall att du inte får lov att acceptera detta uppdrag utan att det utgör ett kontraktsbrott i ditt anställningsavtal.

Kunden kan heller inte anställa dig utan att det utgör ett kontraktsbrott eftersom du enligt klausulen inte får "för egen eller annans räkning" förmedla uppdrag. Hade du blivit anställd skulle det innebära att du för annans räkning förmedlar uppdraget.

Har det gått mer än 2 år sedan kunden sa upp avtalet med arbetsgivaren så kan du absolut acceptera uppdraget eller bli anställd av företaget - men inte annars.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars skulle jag rekommendera dig att vända dig till vår Express-tjänst där du kan få ytterligare rådgivning och utredning angående ärendet inom 3 dagar genom att klicka här.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare