FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/04/2015

Klausuler om förköpsrätt gäller inte vid köp av fastighet

Hej!

Jag och min man har tillsammans med min mamma köpt en sommarstuga. Vi vill nu skriva ett avtal där vi ger den andra parten förköpsrätt vid ev. försäljning eller bortgång. Vilket värde är vanligast att man använder i den typen av avtal; taxeringsvärde, anskaffningsvärde eller marknadsvärde? Jag har dessutom två bröder och undrar därför hur man ska skriva detta avtal för att det ska bli så rättvist som möjligt för alla parter?

//MS

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Avtal om förköpsrätt är ej bindande då det gäller köp av fast egendom. I NJA 1984 s. 673 anger HD att "Gällande rätts ståndpunkt måste också antas vara att avtal om förköpsrätt till fast egendom inte kan ingås med bindande verkan i samband med köp." Se även NJA 1974 s. 314.

Detta innebär att delägarna kan sälja sin andel till andra och/eller begära försäljning enligt samäganderättslagen, oavsett om ett avtal om förköpsrätt har ingåtts.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare