Klaga på vården

Hur gör man om man vet att en barnmorska har gjort fel å skickat hem en efter en undersökning då det har förekommit att fostret har bajsat i fostervattnet o denne barnmorska har ändå skickat hem en pch det visar sig 2 veckor senare att det lede till urakut kjesarsnitt å barnet föddes utan att andas å senare fick behandlas i 1 vecka på neonataliska avdelingen.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har synpunkter eller klagomål på vården kan du vända dig till IVO (inspektionen för vård och omsorg). Innan dess borde du i första hand vända dig till mottagningen där ni blivit behandlad. Om något gått fel i vården är vårdgivaren skyldig att utreda vad som har hänt och att vidta åtgärder för att det inte ska inträffa igen. Om du inte är nöjd med personalens förklaring eller bemötande kan du vända dig till verksamhetschefen vid den vårdinrättning där ni har blivit behandlad. Som sagt kan ni även alltid vända er till IVO!

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare