Klaga på vården
Fråga
Svar
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Om du har synpunkter eller klagomål på vården kan du vända dig till IVO (inspektionen för vård och omsorg). Innan dess borde du i första hand vända dig till mottagningen där ni blivit behandlad. Om något gått fel i vården är vårdgivaren skyldig att utreda vad som har hänt och att vidta åtgärder för att det inte ska inträffa igen. Om du inte är nöjd med personalens förklaring eller bemötande kan du vända dig till verksamhetschefen vid den vårdinrättning där ni har blivit behandlad. Som sagt kan ni även alltid vända er till IVO!
Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!
Vänliga hälsningar,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning