Katt av annan ras än utlovat, fel i vara

Hej! Jag och min sambo köpte för ett år sedan en, enligt avtal, norsk skogkatt. Vi fick vid köptillfället inga papper på stamtavla utan detta står på kontrakten som både vi och säljaren har skrivit under att de är under registrering och kommer till oss innan 2014-01-31. Efter att vi fick inte fick pappren i tid hörde vi med jämna mellanrum av oss till säljaren, men fick bara otrevliga svar tillbaka att hon hade viktigare saker för sig att göra än att skicka oss pappren så vi fick vänta.

Nu, ungefär ett år senare så har vi insett att det är någonting som inte stämmer. Vi sökte med hjälp av veterinär och www.sverak.se på vår katts chipnummer som står på avtalet. Vår katt är inte registrerad någonstans och vi står inte som ägare, hon finns alltså inte och står därmed inte som norsk skogkatt. vi har försökt kontakta säljaren om detta men får inget svar på varken telefonsamtal, sms eller mail. hon är nu polisanmäld för bedrägeri men polisen sa också att vi skulle ta kontakt med jurist eftersom det anses som avtalsbrott.

Vad skulle vi kunna göra? Avtalet är påskrivet av mig, min sambo och säljaren C. Enligt sverak kan inte heller C registrera kattungar då hon inte är medlem i någon rasklubb och det är fler som har ringt dom och haft samma problem som vi. hon tjänar massor av pengar på det här, det måste få ett slut. Vi köpte vår katt Smulan för 5000 kr men om hon inte är renrasig är hon "inte värd någonting". Kan ni hjälpa oss?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag beklagar verkligen er situation. Precis som polisen informerat er om så innebär det som hänt även att säljaren inte uppfyllt det som avtalats om. Nu framgår det inte om säljaren är näringsidkare eller privatperson, men i realiteten gör det ingen större skillnad i just detta fall. Jag kommer i svaret kort att beröra båda alternativen. Jag förutsätter att ni köpt katten i egenskap av privatperson.

Om säljaren är näringsidkare så gäller Konsumentköplagen (KKöpL). Enligt KKöpL 23 § svarar säljaren för fel i varan som förelåg vid köpet och som visar sig inom 3 år efter köpet. Ansvaret gäller även för s.k. dolda fel, dvs fel som förelåg men inte kunde upptäckas vid köpet och visar sig senare. För att ni som köpare ska kunna få ersättning för ett fel så måste ni reklamera varan i skälig tid efter att felet upptäcktes. Inom två månader är automatiskt inom skälig tid. Om felet upptäcks inom 6 månader efter köpet anses det automatiskt ha förelegat vid köpet och det är säljaren som måste bevisa motsatsen (20 a §). Att en katt inte är den ras som säljaren angivit utan en annan ras eller en blandras är att betrakta som ett fel i varan enligt KKöpL. Varan överensstämmer helt enkelt inte med vad som avtalats om (se 16 §), och felet förelåg vid köpet. 

Vid fel i varan så kan enligt KKöpL 26 § köparen i första hand kan kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans (byter ut varan mot en felfri). Även om köparen kräver en annan påföljd vid reklamationen har säljaren rätt att erbjuda avhjälpande eller omleverans (27 §). Om varken avhjälpande eller omleverans är möjligt, så återstår prisavdrag eller hävning (28 - 29 §§). I ert fall är det ju omöjligt att avhjälpa felet, och det verkar tveksamt om någon omleverans kan ske, alltså att ni får en renrasig norsk skogkatt istället. Då återstår prisavdrag eller hävning. Hävning kan ske om felet är av väsentlig betydelse (29 §), t ex om ni skulle köpt katten för att avla just norsk skogkatt med, eller av någon annan anledning där rasen har avgörande betydelse.


Om säljaren är en privatperson blir istället Köplagen (KöpL) tillämplig. Även enligt KöpL ska varan överensstämma med vad som avtalats (17 §), men köparen får inte som fel åberopa sådant som han märkt om han undersökt varan innan köpet (20 §). Jag antar i ert fall att det inte fanns någon möjlighet att se på katten att den inte var en norsk skogkatt och att inget i omständigheterna kring köpet gjorde att ni hade anledning att misstänka att den inte var norsk skogkatt. Köparen har vid fel i vara enligt KöpL rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller att häva köpet (30 §). I KöpL har säljaren ett ansvar för fel i varan som fanns vid köpet men visar sig under en period av 2 år (32 §). Även här blir det av samma skäl som angetts ovan prisavdrag eller hävning som blir aktuellt.

Oavsett om KKöpL eller KöpL är tillämplig så gäller att du som köpare måste reklamera felet inom skälig tid efter att det upptäckts. Ni har som jag förstår det försökt kontakta säljaren men inte fått svar. Det ni behöver göra är att reklamera till säljaren, vilket ni kan göra genom att skicka ett mail och även ett rekommenderat brev. En skriftlig reklamation är att föredra ur bevishänseende och då säljaren inte svarar i telefonen det enda möjliga.

Er fråga säger inget om huruvida det är avgörande för er att ha just en norsk skogkatt, eller om ni gärna har kvar den katt ni har men då av förståeliga skäl vill ha priset justerat. Ett prisavdrag ska enligt både KöpL och KKöpL motsvara vad priset skulle varit om köparen redan från början köpt en felaktig vara, dvs vad katten skulle ha kostat som blandras eller möjligen ej registerbar/ej stamtavleberättigad norsk skogkatt. Där får man gå på marknadspriser osv. 

Utan att veta om ni vill häva köpet eller ha prisavdrag är det svårt att råda så mycket mer, men att reklamera är av största vikt oavsett vilken åtgärd som kan komma i fråga. Skulle sedan säljaren vägra att uppfylla sina förpliktelser återstår att lämna in en stämningsansökan till Tingsrätten. Förhoppningsvis behöver det inte gå så långt, men om det gör det rekommenderar jag er att konsultera advokat först och gå igenom ärendet i detalj och utsikterna att i slutänden få tillbaka några pengar (vilket beror på bland annat personens ev skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten och liknande). 

Vänligen, 

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo