Kasta över äpplen på grannens tomt

Hej, har en min granne har en son i 10 årsåldern som kastar över apples på vår tomt de utgör ingen fara men hamnar fortfarande på tomten ö. Är det ett lagbrott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så till vida kastet av äpplena på er tomt inte utgör någon "fara" / olägenhet för er har inget brott begåtts.

Det brott som skulle kunna bli aktuellt, är "ringa skadegörelse" (12 kapitlet 2 § Brottsbalken) om kastet av äpplena på er tomt skulle skada er egendom. Eftersom du inte skriver att något har skadat samt att det inte innebär någon fara för er, bör det inte anses utgöra något brott.

Om ni inte vill att grannens son kastar äpplen på tomten rekommenderar jag att ni pratar med era grannar.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare