Kasta ägg i ansiktet - brott?

Fick ett rått ägg kastat rakt i ansiktet från en bil (Reg nr PAY052) De stannade och bad om väg till McDonalds. Jag tänkte vara snäll och svara, får istället ett ägg kastat i ansiktet, träffar mig på käken som redan är skadad, åker iväg och skrattar. Har jag ett case här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

En brottsrubricering som skulle kunna tillämpas på din upplevelse är "misshandel". Enligt svensk lag kan du väcka åtal mot någon som tillfogat dig kroppsskada, sjudom eller smärta, 3 kap 5 § Brottssbalk (1962:700), se här: https://lagen.nu/1962:700

Även om det inte framgår explicit av din fråga så utgår jag ifrån att ägget orsakade dig i alla fall smärta och framförallt så hade gärningsmännen uppsåt, det vill säga att det här skedde inte på grund av att de var ouppmärksamma eller av en olyckshändelse - de vevade ner rutan och kastade ägget rakt i ansiktet på dig.

Sammanfattningsvis så har du ett case.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare