FrågaARBETSRÄTTSjuk 29/04/2016

Karensdag och sjukperiod

Hej

Min fråga gäller sjukdom. Vaknade upp och kunde knappt andas eller svälja mandlarna hade svullnat upp till golfbollar. Ringde chefen och sjukanmälde mig men var i så dåligt skick att jag tog 2 värktabletter och somnade om vaknade på kvällen drack ett glas vatten sen somnade jag om igen och vaknade dagen efter och svullnaden hade gått ner lite. En arbetskollega ringde och kollade hur det var med mig och påminde att jag skulle ringa lönekontoret vilket jag hade missat. ringde upp dom och berättade vad som hänt och hon säger att min sjukdag börjar från och med denna dagen så gårdagen räknas inte som karens fastän jag anmält min sjukdom till chefen. så nu har jag en ogiltig frånvaro och en karensdag vad är rätt och vad är fel får det gå till så här...?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Karensdag och sjuklön regleras i denna lag.

Karensdag är den första dagen på din sjukperiod och denna får du oftast inte betalt för. Mer om karensdag kan du läsa om här.

Sjukperiod räknas från och med din första dag du avstår från arbetet på grund av sjukdom. Du avstod från en heldag och den räknas som din karensdag - dagen du inte har rätt till ersättning. Det innebär att du dag två har rätt till sjuklön.

Däremot måste du ha gjort en regelrätt sjukanmälan till din chef för att det ska gälla.

Kollektivavtal kan även reglera sådant här och där i kan du läsa om det finns andra villkor.

Har du fler frågor om detta får du gärna kommentera här nedanför så ska jag besvara dem!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare