Kapitalvinst på försäljning i utlandet

Andelsägare för hus i thailand 49/51%. Köpt för 600000kr. Kvitto finns från Swedbank för överföring av dessa pengar till Thailand. Nu har vi sålt för samma belopp.

Kan vi föra tillbaka pengarna till Sverige utan att betala skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller internationell beskattning finns det flera faktorer som måste tas hänsyn till. De främsta sådana är skattskyldigas anknytning till olika länder och plats för vinstgenereringen. I mitt svar antar jag att andelsägarna är bosatta i Sverige, vilket gör att de anses vara obegrensat skattskyldiga här i landet (inkomstskattelagen, i det följande IL, 3 kap. 3 §). Skulle du vilja återkomma med mer information är du välkommen att ställa följdfrågor.

Obegränsad skattskyldighet innebär att personerna är skattskyldiga i Sverige för alla sina inkomster, både i Sverige och i utlandet (IL 3 kap. 8 §). Här kommer inkomsten from Thailand in. Jag kan tyvärr inte prata om thailandsk lagstiftning, men enligt svensk lag är man skyldig att betala skatt när man gör en vinst vid försäljningen, så kallad kapitalvinst. Kapitalvinsten beräknas som skillnaden mellan ersättningen och omkostnadsbeloppet, dvs anskaffnings- plus förbättringsutgifterna för egendomen som säljs (IL 44 kap. 13-14 §§). I ert fall verkar kapitalvinsten vara lika med noll, om ni säljer på samma belopp som ni köpt. Detta betyder att det inte finns någon svensk skatt att betala.

Det är en annan sak huruvida det finns skattsklydighet enligt thailandsk lag som måste uppfyllas, men jag kan tyvärr inte erbjuda några upplysningar om detta.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare