Kapitalförsäkring

Kan en kapitalförsäkring vara enskild egendom?

Lawline svarar

Hej!

Ur Äktenskapsbalken (ÄB) framgår i kapitel 7 § 1 att all egendom utgör giftorättsgods i den mån det inte gäller enskild egendom. Då en kapitalförsäkring räknas som lös egendom utgör den alltså en del utav giftorättsgodset.
För att kapitalförsäkringen ska räknas som enskild egendom krävs alltså att någon av punkterna i kapitel 7 § 2 ÄB är uppfyllda. Till exempel kan kapitalförsäkringen genom 7 § 2 punkten 1 avtalas till att utgöra enskild egendom genom ett äktenskapsförord.
Det är alltså möjligt för kapitalförsäkringar att vara enskild egendom.

Hoppas detta besvarade er fråga!

Adrian NylénRådgivare