Kan vi skriva ett äktenskapsförord för att göra huset till min enskilda egendom?

Jag lever med en man som har fyra barn sedan tidigare, jag själv har inga barn. Vi planerar nu att gifta oss och därefter köpa en villa. Min fråga är om jag kan stå som ensam ägare till huset för att på så vis undvika att min sambos barn ärver en del av det om han dör? Kan vi skriva ett sådant äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om äktenskapsförord finns i Äktenskapsbalken (ÄktB)

Om ni gifter er kommer allt ni äger att räknas som ert gemensamma giftorättsgods, så länge det inte är enskild egendom genom exempelvis gåva, arv, testamente eller äktenskapsförord. (10 kap. 1 § ÄktB)
Om din man skulle gå bort så ska en bodelning ske, det innebär att giftorättsgodset delas lika mellan er. Alltså ska huset som utgångspunkt ingår i bodelningen och delas mellan er. Då din man har fyra barn sedan tidigare är de arvingar till honom och kommer på så vis ärva hans del.

Jag rekommenderar er därför att skriva ett äktenskapsförord som säger att huset är din enskilda egendom (7 kap. 3 § ÄktB).
Huset ska då inte ingå i bodelningen och hans barn kommer på så vis inte ha något rätt till en del av huset om din man går bort, utan det är då din enskilda egendom.
Äktenskapsförordet måste upprättas skriftligen, undertecknas av er båda och sedan skickas till Skatteverket. Tänk dock på att ett äktenskapsförord inte går att villkora, vilket innebär att äktenskapsförordet inte bara gäller om en av er dör utan även om ni skulle skilja er.

Summeringsvis kan ni alltså upprätta ett äktenskapsförord som gör att huset är din enskilda egendom om din man dör samt om ni skiljer er. Ni kan enkelt upprätta ett äktenskapsförord via vår avtalstjänst, ni hittar den här.

Hoppas du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare