Kan vi kräva ersättning för utgifter som uppkommit på grund av fel i vara?

Hej, familjen köpte en beg husbilen som det från dag 1 har varit fel på. Firman som vi köpte ifrån har åtgärdat felen.

Min fråga: kan man kräva ersättning för utebliven inkomst och bensinkostnad då vi har ca 20 mil tur/retur, och vi har varit där 5 ggr på 2 månader.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni har rätt till skadestånd för de utgifter ni har haft och den inkomstförlust ni lidit på grund av fel i vara (32 § Konsumentköplagen). Detta är följdkostnader som inte hade uppkommit om husbilen var felfri.

Hör gärna av er igen om ni har ytterligare frågor!

Oskar ForsbergRådgivare