Kan vi häva köpet eller har säljaren först rätt att försöka avhjälpa felet?

Hej!

Min morbror köpte en bil i december av en bilfirma. En Ford Focus 2013 för 55 000 kr.

När vi provkörde blev det ingen värme i bilen, bilförsäljaren fyllde då på kylarvätska och sen funkade värmen. Det visade sig sedan att kylarvätskan läckte ut någonstans så min morbror gjorde en felsökning på en auktoriserad bilverkstad för Ford och de hittade då ett så stort fel att hela motorn behövde bytas till en kostnad av ca 55 000 kr (lika mycket som han köpt bilen för). Vi läste konsumentköplagen och där står det att bilhandlaren ska stå för alla kostnader och laga bilen. Det står även att om felet är mycket omfattande kan man kräva att köpet hävs.

Vi mejlade bilhandlaren och skrev att vi ville att köpet skulle hävas, han sa nej, men att han kunde laga bilen, men först måste vi betala 5000 kr i självrisk. Vi vägrade betala självrisk för något han ska stå för och skickade utdrag från konsumentköplagen. Skrev även att vi ville ha ersättning för felsökningen som kostat 3700 kr.

Men han kunde inte ersätta någon felsökning och han skulle inte laga bilen förrän han fick 5000 kr i självrisk.

Jag chattade med konsumentvägledningen som sa att det bästa vore om vi betalade självrisken men att man då skriver att man tycker det är fel. Sedan gör man en anmälan till ARN och de får utreda om han ska betala tillbaka det som vi hittills betalt. Anmälan är gjord men kan ta tid.

Men till frågan: har min morbror rätt att kräva återköp av bilen, eller har bilförsäljaren rätt att först laga den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din morbror – i egenskap av konsument – har köpt en bil av en bilhandlare på plats i hans eller hennes affärslokal, att denna (bilen) är behäftad med fel och att du därför undrar om din morbror kan häva köpet eller om bilförsäljaren först har rätt att laga den.

Frågor om köp mellan näringsidkare och konsumenter regleras i konsumentköplagen (KköpL). Om din morbror har köpt bilen av en annan privatperson, blir köplagen (KöpL) tillämplig i stället.

Fel i vara och inledande om de felpåföljder köparen kan göra gällande

Om bilens art, mängd, kvalitet och/eller andra egenskaper inte stämmer överens med ert avtal, är den inte avtalsenlig. Om bilen inte är avtalsenligt, föreligger ett s.k. konkret fel (16 § KköpL). Är varan felaktig, får köparen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd (22 § KköpL). Detsamma gäller om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (16 § tredje stycket KköpL).

Närmare om avhjälpande och omleverans

Precis som du är inne på kan köparen dock inte göra gällande vilken felpåföljd som helst, bara för att just den felpåföljden passar honom eller henne bäst. Köparen har i första hand rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans (26 § KköpL). Avhjälpande betyder att säljaren reparerar eller står för kostnaden att reparera bilen, medan omleverans i stället innebär att köparen får ett nytt och felfritt exemplar av samma vara.

Närmare om prisavdrag och hävning

I andra hand har köparen rätt till prisavdrag eller hävning, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter köparens reklamation (28 § KköpL). Att köpet hävs innebär att säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala och medverka till köpet bortfaller. För att köparen ska få häva köpet krävs dock dessutom att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom eller henne (29 § KköpL). Detta innebär att en helhetsbedömning måste göras, varvid bland annat köparens individuella förutsättningar och säljarens möjligheter att rätta till felet genom övriga påföljder beaktas.

Slutsats

Slutsatsen är alltså att din morbror i första hand har rätt att kräva att bilhandlaren reparerar eller står för kostnaden att reparera bilen. I andra hand kan din morbror kräva att köpet hävs, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter er reklamation. För att din morbror ska få häva köpet krävs dessutom att felet är av väsentlig betydelse för honom. Eftersom en helhetsbedömning måste göras, är det dock inte möjligt att här ge ett svar på frågan om felet är av väsentlig betydelse för din morbror eller inte.

Vi på Lawline kan hjälpa er!

Vi på Lawline kan dock hjälpa er vidare! Om ni behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag därför att ni bokar tid hos en av våra jurister.

Ni kan enkelt boka en tid här.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare