Kan vi gifta oss i Sverige om en av oss har permanent uppehållstillstånd och den andra inte är folkbokförd i Sverige?

Hej. Jag har varit i Sverige i tre år och har permenint uppehållstillstånd och har fast jobb och en lämplig bostad . Jag träffade en tjej som kom till Sverige för att besöka sin syster som bor här i Sverige . vi planerar att gifta oss , så min fråga är : får vi gifta oss här i Sverige ? och vad är det som behöves att göra detta ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om äktenskap finns i Äktenskapsbalken. I Sverige får man gifta sig om man är över 18 år och inte är släkt i rätt upp- och rakt nedstigande led eller helsyskon (ÄktB 2:1 och 2:3).

För att få gifta er behöver ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket (ÄktB 3:1). Eftersom du bor i Sverige och rimligen är folkbokförd här finns inga hinder för dig om du vill gifta dig om du uppfyller kraven ovan. Jag tolkar din fråga som att tjejen du vill gifta dig med dock inte är folkbokförd i Sverige. Om så är fallet behöver ni besöka ett av Skatteverkets kontor personligen för hindersprövningen. Där kommer hon behöver styrka sin identitet med ett pass samt visa upp ett intyg från en myndighet i sitt hemland som visar att hon är behörig att ingå äktenskap (ÄktB 3:2). Hon är som sagt behörig att gifta sig i Sverige om hon inte redan är gift och är över 18 år, vilket detta intyg ska visa.

All information ni kan behöva om hindersprövningen finns på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/forevigselnhindersprovning.4.76a43be412206334b89800020477.html

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare