Kan vi få betalt av byggföretaget för fuskbygge när företaget gått i konkurs?

Hej,

Om man blivit utsatt för fuskbygge men byggföretaget gått i konkurs vem står för kostnaderna? Det företaget som byggde vårt hus 2007 har gått i konkurs, och nu 10år senare så har vi fått en vattenläcka uppe på vinden. Byggföretaget som var och kollade på läckan idag sa att hela vinden och taket är byggt på fel sätt därav skadan. Men vi kan väl inte hålla byggfirman till svars nu i och med de gått i konkurs och samtidig så täcker inte vårt försäkringsbolag skadan då den inte igår i den försäkringen vi har. Så min fråga är, behöver vi stå för alla kostandet själva trots att problemet som uppstod var på grund av fuskbygge? (En besiktningsman kan bekräfta detta)

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

När ett företag gått i konkurs företräds företaget fortsättningsvis av en konkursförvaltare. Konkursförvaltaren tar över rådigheten över företagets tillgångar och har till uppgift att ur den egendom företaget äger betala tillbaka till de som har fordringar på företaget.

Ert anspråk är en oprioriterad fordran i företagets konkursbo. Det innebär att ni kan vända er till konkursförvaltare och framföra ert skadeståndsanspråk men troligtvis kommer det inte finnas några pengar kvar i konkursboet som kan ersätta er skada. Är konkursen redan avslutad har ni mycket riktigt inte längre någon motpart att framställa era krav till.

I slutändan blir det, tyvärr och troligtvis, ni som själva får bekosta renoveringen med anledning av fuskbygget.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vega SchortzRådgivare