Kan tjuven tvingas ersätta skadorna hen orsakat?

Min motorcykel blev stulen och polisen tog tjuven efter att han kört sönder den, jag har fått tillbaka motorcykeln men den är helt förstörd, jag har ingen försäkring, (förutom trafik). Kan tjuven bli dömd att ersätta mig för skadorna ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan rikta ersättningsanspråk mot gärningspersonen för skadorna han orsakat på din egendom. I första hand bör du rikta ersättningsanspråket direkt mot gärningspersonen. Var noga med att specificera era personuppgifter och varför gärningspersonen är skyldig att ersätta er pengar. Specificera även vilken summa ni kräver gärningspersonen på och hur ni kommit fram till den summan.

Man kan även vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande. Då meddelar Kronofogden ert ersättningsanspråk till gärningspersonen och denne kan medge eller bestrida. Om gärningspersonen bestrider kan man ta ärendet till domstol.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare