Kan tidigare ägare kräva tillbaka katten?

Hej! Ett nära par köpte katt tillsammans, sedan gjorde de slut och gav katten till enes föräldrar. Efter lite över ett år orkade de inte med katten, för det var tydligen ingen "bra" Katt. Då tog jag över. Fick katten från arg och rädd till lugn, glad och kosig katt(inte för att de spelar roll i ägande rätt men jag vill bara understryka skillnaden på omhändertagandet där vs här. Kan första ägaren ta tillbaka sin katt, som redan flyttat 2ggr, utan några som helst begränsningr? Jag är så rädd för att min katt ska behöva flytta igen för att gå från katt till ägodel igen. Vad kan jag göra? Jag är inte medveten om att någon sagt att hon skulle tillbaka igen. :'(

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En katt anses rent juridiskt vara en lös sak, även om den har stor betydelse för dig. Jag kommer i mitt svar redogöra för de olika sätten som katten kan ha kommit i din besittning för att kunna avgöra vem som har rätt till katten.

Kort om avtal

Avtal ingås förenklat genom att ena parten presenterar ett erbjudande och att den andra parten accepterar. Avtalsingående kan även se ut på andra sätt t.ex. att båda parter förhandlar fram ett avtal som båda sedan godkänner. Huvudsaken är att båda parter vid ingående anser sig vara överens om vad som gäller.

Det finns inget krav på att ett avtal i ett fall som detta behöver ha varit skrivet utan även en muntlig överenskommelse är giltig. Med detta sagt kan ett skriftligt avtal underlätta i situationer som denna då de kan ge ledning och bevis för vad man kommit överens om.

Utifrån detta har du troligtvis ingått ett avtal när du gick med på att ta emot katten, frågan blir då om det avsett lån, köp, eller gåva.

Lån

Ett lån av katten skulle innebära att ni kommit överens om att du har katten under en viss tid. Till exempel kan ni kommit överens om att du ska ha den ett år eller tills ägaren flyttat. I dessa fall har kattens ägare förblivit densamma trotts att katten under en tid befunnit sig hos dig.

Ett köp

Ni kan ha kommit överens om att du ska bli ägare av katten mot att du utger ersättning för denne. I så fall kan köpet t.ex. hävas om du inte betalat den avtalade summan.  Om du däremot fullgjort din del av avtalet och du som i detta fall fått katten torde du vara kattens ägare.

En gåva

En gåva har getts om man kommit överens om att äganderätten ska övergå till dig utan att du ger ersättning för katten.  Du är då kattens ägare även om du inte "köpt löst den" eftersom att ni vid överenskommelsen bestämt att katten ska ges utan ersättning.

Vem är ägare?
Vid lån förblir ägaren samma som innan katten kommit till dig, medan katten vid köp eller gåva generellt går över i ditt ägande. Om det inte finns ett tydligt svar kan du få lite riktning i att se vem som står som ägare på t.ex. en eventuell kattförsäkring och vem som betalat för kostnaderna. Dessa saker är däremot inte ensamt avgörande utan situationen måste tolkas i helhet.

Måste jag ge tillbaka katten om jag inte är ägare?

Om du inte är ägare till katten har du inte heller rätt att behålla katten.

Om kattens egentliga ägare i så fall med uppsåt eller grov oaktsamhet skulle utsätta katten för vanvård eller lidande kan denne göra sig skyldiga till djurplågeri enligt 16 kapitlet 13 § brottsbalken. Tänk dock på att det då krävs att ägaren gör detta med flit eller att det är grovt oaktsamt, något som tolkas snävt.

Sammanfattningsvis

Om överenskommelsen avsett att du ska ta över katten utan något som helst förbehåll om att tidigare ägare kan komma att ta tillbaka den samt att du står som ägare i t.ex. försäkringen torde du vara ägare.

Denna fråga kan vara otroligt nyanserad och om du är osäker på vem som egentligen är ägare under de mer specifika omständigheterna kan du boka tid med en av våra jurister.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare