Kan testamente registreras?

Hej. Jag hittade igår ett testamente som jag och min dåvarande sambo skrev 1990 då vi bodde ihop och var förlovade. Vi flyttade isär 1993. Och nu undrar jag kan detta vara registrerat någon stans? I så fall hur hör jag för att upplösa det? Mvh Anette

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett testamente går inte att registrera vid varken tingsrätt eller skatteverket, och det finns heller ingen särskild myndighet som sköter det. Ett testamente kan således inte registreras och förvaras av den som skrivit det. Vissa begravningsbyråer har förvaringstjänster, så om du vet att du och/eller din sambo fått hjälp av en sådan att författa testamentet kan det vara klokt att kolla med dem.

Det är dock inte omöjligt att testamentet du hittat nu är en kopia av originalet, varpå originalet är gällande även om du river kopian. Det säkraste är att du river det du hittat och upprättar ett nytt testamente i vilket du förklarar det tidigare testamentet som ogiltigt.

Vill du ha hjälp med detta kan du kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare