Kan socialtjänst efter ungefär 9 månader återuppta samma gamla utredning som fälldes i förvaltningsrätten?

Om man haft utredning, LVU som upphävt omedelbart i förvaltningsrätt. Kan socialtjänst efter ungefär 9 månader återuppta samma gamla utredning som fälldes i förvaltningsrätten? Oroanmälan om in efter 9 mån, annonym person. Socialtjänst ansåg ingen or men upptar utredning helt baserad på den gamla utredning och inget angående de nya. Kan de? Rätt till det? Notera att socialtjänst inte gjort eller haft någon kontakt med vårdnadshavare under dessa 9 mån mellan domen och den nya orosanmälan.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

En orosanmälan kan komma in till socialtjänsten från många olika håll och kanter såsom verksamheter som rör barn, enskilda privatpersoner osv. Detta framgår av Socialtjänstlagen (SoL).

I lagen står det att alla som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla det till socialnämnden, 14 kap. 1 c § SoL. Vissa specifika aktörer har även en skyldighet att anmäla 14:1 SoL.

När en sådan anmälan kommer in ska socialtjänsten utreda barnets behov av skydd eller stöd. Denna utredningsskyldighet stadgas i 11 kap 1-1a §§ SoL. Med det sagt har de alltså rätt att ta upp en ny utredning som till viss del kan ta in redan inhämtade uppgifter från den tidigare utredningen. Alltså har de rätt och skyldighet att inleda utredning vid orosanmälan.

Däremot enligt 11 kap 2 § 2 stycket SoL ska utredningen inte gå så långt att någon onödigt utsätts för skada eller olägenhet och ska vara motiverad av omständigheterna i ärendet. Finns det inga omständigheter som motiverar fortsatt utredning som (frågan antyder) bör de lägga ned sin utredning.

Jag har tyvärr inte uppgifter nog att göra en fullständig bedömning. Behöver du mer hjälp i frågan kan du ställa en ny fråga här eller kontakta en av våra duktiga jurister här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare