Kan socialen besluta om omedelbart omhändertagande trots samtycke?

Hej

Jag arbetar som familjehemskonsulent. Vi har en 11 årig flicka placerad i familjehem enl SOL eftersom föräldrarna åkte in och "dumpade" henne. Tyvärr är flickans behov så omfattande pga autism och tidigare trauma att hon hon nu är intagen på BUP och därefter inte kan återgå till familjehemmet. Hon har allvarliga självskadebeteende, hotar att begå självmord och slår sönder inredning. Finns det möjlighet för so lånen att fatta beslut om omedelbart omhändertagande när BUP skriver ut henne och föräldrarna vägrar ta hem henne?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel

Huvudprincipen är att tvångsvård, vilket omedelbart omhändertagande ju är, bara kan lämnas om samtycke inte finns eller att det kan antas att behövlig vård inte kan ges den unge med samtycke (från vårdnadshavare i detta fall) 1§ 2 stycket Lagen om vård av unga (LVU).

Undantag

Det finns dock ett viktigt undantag där vård kan ges i tvångsform trots samtycke. Först och främst som ovan nämnt om det kan antas att behövlig vård inte kan ges inom ramen för samtycket, jag har dock inte nog omständigheter i frågan att bedöma vårdens utformning. Att flickan som du säger det bara "dumpats" hos socialtjänsten bör anses innebära ett slags samtycke till vård men trots att det kan anses vara ett formellt samtycke kan socialnämnden välja att utesluta samtycket från föräldern ifall det kan antas att behövlig vård inte kan ges med det lämnade samtycket.

Undantagets tillämplighet i detta fall

Jag menar vidare att detta "dumpande", beroende på hur det ägt rum, kan anses vara en brist i föräldrarnas omsorg och således ge upphov till vård enligt 2§ LVU. Annars utgör hennes beteende ett eventuellt LVU-grundande beteende enligt 3§ LVU då självskada måste anses utsätta hennes hälsa för en påtaglig risk

Jag bedömer utifrån omständigheterna i frågan således att det finns möjlighet att besluta om ett omedelbart omhändertagande då föräldrarna inte tar hem henne och hon riskerar att fara illa om vården avslutas innan hon kan tas emot i sitt hem med den omsorg hennes tillstånd kräver. Den planerade vården ska kunna genomföras och befarar rätten att den inte kommer att kunna genomföras till följd av exemplevis ett ingripande från föräldrarnas sida bör LVU kunna beslutas trots samtycke. Detta har behandlats av Regeringsrätten i bl.a. rättsfallen RÅ 2010 ref. 24 och RÅ 1995 ref. 38.

Ytterligare en rekommendation till dig

Jag rekommenderar vidare att du kontaktar socialtjänsten och gör en orosanmälan varvid de får ta ställning till risken och barnets situation igen, 14:1 jämte 11:1 Socialtjänstlagen.

Jag hoppas att detta gav dig vägledning i din fråga och behöver du mer hjälp är du välkommen att ställa en ny fråga här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare