FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/01/2019

Kan sambo ta med sig tvättmaskin från huset?

Jag äger ett hus sen 17 år tillbaka. Min sambo och jag sen 10 år tillbaks ska gå isär och jag undrar om han kan ta tvättmaskinen som köptes för 1 årsen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga vill jag först klargöra vad samboegendom är och vilka rekvisit som ska vara uppfyllda. Sedan svarar jag på frågan om din sambo kan ta tvättmaskinen.

Samboegendom

Samboegendom är bostad och bohag som har förvärvats för gemensamt bruk, 3 § Sambolagen. Kraven för att något ska vara samboegendom är alltså att det ska vara en bostad eller bohag och att egendom ska ha köpts i syfte att man ska använda det tillsammans. Med bohag avses möbler, hushållsmaskiner annan egendom som avsett för det gemensamma hemmet, 6 § Sambolagen. Det har alltså ingen större betydelse vem som har köpt det och om bara en av samborna har köpt det, om rekvisiten är uppfyllda. På begäran av någon av samborna när ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas lika mellan samborna, 8 § Sambolagen.

Tvättmaskinen

Tvättmaskinen utgör bohag och ska vara samboegendom om ni tillsammans eller någon av er införskaffade tvättmaskinen för gemensam användning. Om ni köpte tvättmaskinen för ert gemensamma hem ska den ingå i bodelningen. Däremot har huset blivit försett med tvättmaskinen och är med största sannolikhet ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden.Tvättmaskinen har alltså blivit fastighetstillbehör och är en del av fastigheten, 2:2 2 st 1 p Jordabalken. Eftersom tvättmaskinen nu är en del av huset kan din sambo inte ta med sig den.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare