FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/04/2019

Kan säljaren tvinga mig till köpet efter att jag skrivit på kontrakt?

Hej, Jag har skrivit på ett köpekontrakt för en liten restaurang men vill nu INTE ha restaurangen. Jag skrev på kontraktet den 3/4 och säljaren ville ha handpenningen senast den 15/4 och resterande belopp senast den 24/4. Jag fick en hyreskontrakt från fastighetsägaren den 23/4 som jag absolut inte kunde tänka mig att acceptera. Jag betalade därför varken handpenningen eller resterande belopp till säljaren. Säljaren säljar restaurangen själv utan hjälp av någon mäklare. Kan jag avsluta ärendet och gå vidare utan att behöva betala skadestånd till säljaren? Han skriver ingenting om skadestånd i kontraktet. Kan säljaren tvinga mig till köpet ?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om en köpares skyldigheter hittar du i köplagen.

Jag tolkar din fråga som att du har skrivit på ett köpekontrakt och ångrat köpet. I och med att du har skrivit på ett kontrakt är du skyldig att medverka till köpet (50 § köplagen). Gör du inte det så kan du bli skyldig till avtalsbrott och säljaren får då kräva betalning eller annan fullgörelse eller häva köpet och dessutom kräva skadestånd (51 § köplagen). Det behöver inte stå någonting i kontraktet om skadestånd för att säljaren ska vara berättigad till det.

Säljaren kan inte tvinga dig till köpet, dock finns det en risk att personen går vidare till domstol och stämmer dig för kontraktsbrott. Det är säljaren som bestämmer hur personen ska gå vidare med detta. Jag rekommenderar därför att du förklarar din situation för säljaren och försöker komma fram tlll en lösning tillsammans.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare