FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/09/2024

Kan säljaren ta tillbaka hunden utan skriftligt köpeavtal?

Hej! Vi skrev inget köpeavtal när vi köpte våran hund av privatperson. Kan säljaren kräva tillbaka henne? Säljaren registrerade ägarbytet på henne på Jordbruksverket och vi betalade för både avgiften på ägarbytet samt för hunden när vi var på plats och detta kan styrkas via banköverföringen. Vad kan jag göra som köpare för att säljaren inte ska kunna kräva tillbaka henne? Vänligen AJ

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag.

Jag tolkar din fråga som att du har köpt en hund och undrar ifall säljaren på något sätt kan kräva tillbaka hunden. För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av köplagen (Köpl).

Har säljaren rätt att kräva tillbaka hunden?

När du köpte hunden av säljaren så har ni ingått ett avtal. Det spelar ingen roll att avtalet är muntligt. Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Har ni avtalat något om säljarens rätt att återta hunden så är det villkoren ni avtalat om som gäller. Eftersom det inte framgår av frågan så antar jag att ni inte avtalade något om villkor för säljarens rätt att återta hunden.

Detta medför att det ända sättet för säljaren att återta hunden är att häva köpeavtalet. En hävning av köpeavtalet innebär att avtalet upphävs och du får tillbaka pengarna du betalade och säljaren får tillbaka hunden. Huvudregeln är att avtal ska hållas och för att kunna häva ett avtal så måste vissa villkor vara uppfyllda.

Några exempel på när hävning kan vara aktuellt är följande. Om köparen inte betalar i tid och att dröjsmålet med betalning utgör ett väsentligt avtalsbrott (54 § köpl). Säljaren har även rätt att hämta köparen inte medverkar till köpet. Att inte medverka till köpet kan exempelvis vara att köparen inte hämtar den köpte varan (55 § köpl).

Som du skriver däremot så har du erlagt betalningen och jag tolkar det som att du i övrigt har medverkat till köpet. Jag anser därför att säljaren inte har grund för att häva köpet och följaktligen inte kan kräva tillbaka hunden.

Avslutande ord.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (länk) eller skicka in en till fråga på våran hemsida.

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare