FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/07/2022

Kan polis få skyddad identitet?

Kan polisen och rättsväsnet använda ej gälande namn för sin sak?

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag uppfattar din fråga är om polisman eller annan anställd hos polismyndigheten eller säkerhetspolisen får använda skyddsidentiteter?

Det korta svaret på din fråga är ja, polis och delar av rättsväsendet kan få en skyddsidentitet tilldelat. Enligt 2 § Lag om kvalificerade skyddsidentiteter talas det om att bland annat polis och annan anställd hos polismyndigheten får ha en så kallad kvalificerad skyddsidentitet. Kvalificerad skyddsidentitet innebär att individen får andra personuppgifter än de verkliga som förs in i statliga register (se 1 § Lag om kvalificerade skyddsidentiteter).

För att exempelvis en polisman ska få en kvalificerad skyddsidentitet krävs ett beslut från beslutsmyndigheten ( se 5 § lag om kvalificerade skyddsidentiteter). För detta krävs ganska högt uppställda villkor som att röjande av de verkliga personuppgifterna kan utsätta polismannen för allvarlig fara (se 3 § lag om kvalificerade skyddsidentiteter).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare