Kan personer i andra arvsklassen göras arvslösa?

En fråga allmänt om testamente i samband med arvsklass 2.

Om en person testamenterar alla sina tillgångar till en vän och det finns bara ett syskon. Gäller testamentet fullt ut dvs så vännen får alla tillgångar? Alltså tar testamentet i sådant fall över arvsordningen ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör testamente och arv och därför är ärvdabalken (ÄB) aktuell för att ge svar.

I första hand är det den avlidnes bröstarvingar (barn) som ärver (2 kap. 1 § ÄB). Om det inte finns några bröstarvingar så ärver den avlidnes föräldrar, eller syskon om även föräldrarna gått bort (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Ett testamente är dock ett sätt för den avlidne att själv bestämma hur deras kvarlåtenskap ska fördelas.

Den som upprättar ett testamente bestämmer alltså hur deras tillgångar ska fördelas när den gått bort. Det finns dock vissa saker man måste tänka på. Ett testamente som inkräktar på en bröstarvinges laglott kan jämkas om bröstarvingen begär det, detta innebär att bröstarvingen får ut sin laglott ändå (7 kap. 3 § ÄB). Bröstarvingens laglott är hälften av bröstarvingens arvslott (7 kap. 1 § ÄB). Om exempelvis en avliden har ett barn så är det barnets arvslott hela kvarlåtenskapen, om det i stället finns två barn är vardera barns arvslott hälften av kvarlåtenskapen. Rätten att begära jämkning har dock bara bröstarvingar. Det innebär att andra arvsklasser (som exempelvis andra arvsklassen, där syskon ingår) kan göras helt arvslösa genom ett testamente.

Om den som avlider alltså bara lämnar efter sig ett syskon så kommer den personens testamente gälla fullt ut då, och syskonet kan bli utan arv om den avlidne testamenterat bort hela kvarlåtenskapen till andra.

Dock måste vissa formkrav vara uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt, vilket man kan läsa mer om i kapitel 9, 10 och 13 ÄB. Om du vill ha hjälp att upprätta ett testamente får du gärna vända dig till någon av våra duktiga jurister då det är en tjänst vi erbjuder här på Lawline.

Hoppas du fick svar på din fråga, återkom gärna annars!

Jeanna de MaréRådgivare