FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/05/2022

Kan någon som sålt vidare en bil reklamera den till äldre säljare?

Hej sålde en bil till en privatperson den 3/4-2022 som han i sin tur sålde vidare till en annan privatperson den29/4-2022. Nu hävdar han som köpte bilen av mig att jag ska ta tillbaka den pga av ett så kallat dolt fel som den andra köparen upptäckt. Kan man kräva det,hävningen borde ju bara vara mellan han som köpte bilen av mig och den andra köparen. Den första köparen har inte sagt ett ord till mig under hela tiden som han ägt den,att det skulle va nått fel på den mer än dom fel jag visade. Så min fråga är kan jag ställas till svars för en bil som sålts i andra hand från det jag sålde den.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om du handlat som privat person eller näringsidkare men jag tolkar det som att du agerat i form av privat person och kommer ha det som utgångspunkt i mitt svar. Köplagen är tillämplig (1§ Köplagen) i båda köpen då bilen är att anse som lösöre i lagens mening.

Reklamation
Alla köp kan reklameras inom två år från köpet och inom skälig tid från att ha eller borde upptäckt felet, skälig tid brukar anses vara några dagar från att ha upptäckt felet, (32§ 1-2st Köplagen). Ett dolt fel som reklameras i tid innebär att säljaren måste åtgärda det med antigen avhjälpande eller omleverans. I detta fall är omleverans inte aktuellt eftersom bilen är begagnad och går inte att leverera om en exakt likadan. Säljaren kan alltså stå för avhjälpande kostnader, alltså att laga bilen, eller att köpet hävs om felet är av väsentlig betydelse för köparen (34§ och 39§ Köplagen).

Sammanfattning
I ditt fall innebär detta att om den köparen som köpte bilen av dig (nedan K1) får ersätta den andra köparen som köpte bilen av honom (nedan K2) eller tvingas häva köpet på grund av ett dolt fel som fanns på bilen vid första köpet mellan dig och K1, kan du bli skyldig att ersätta K1 eller häva köpet. Det är dock köparen i varje situation som måste bevisa att felet fanns vid köpet för att kunna få ersättning för felen eller häva köpet. Detta innebär att om K1 kan visa att felet fanns på bilen när du sålde den till honom, kan han be om att häva köpet eller kräva dig på de kostnader som han fick stå för på grund av felet.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare