Kan motparten stämma om avtalet inte uppfylls trots förändrade omständigheter?

Hej!

Jag och min före detta fru skrev i samband med vår skilsmässa ett avtal oss i mellan gällande en framtida betalning från min sida, för ett körkort och bil till hennes dotter.

Avtalet skrev endast oss i mellan och är varken bevittnat eller har personnummer angivna. Så som jag har förstått det är detta avtal bindande trots att det inte bevittnats.

Nu har omständigheterna ändrats och av olika anledningar anser jag mig ha legitima skäl att bryta delar av detta avtal. Min fråga är, hur långt kan min före detta fru dra vårt avtal? Skulle det kunna lika till grund för en privat stämningsansökan hos kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal ska hållas

Ett avtal om att i framtiden betala för körkort och bil är, precis som du skriver, giltigt trots att det inte har bevittnats. Huvudprincipen är att att avtal ska hållas, dvs det ska mycket till för att man ska få bryta det, men självklart kan ni tillsammans komma överens om att det inte längre ska gälla. I ditt fall verkar det dock som att en sådan överenskommelse inte är aktuell.

Möjlighet att stämma

I och med att din före detta fru förmodligen inte kommer acceptera att du inte fullföljer avtalet, kan hon ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Det krävs dock att sista betalningsdatum har passerat för att det ska gå. I domstol kan hon stämma dig redan innan sista betalningsdatum passerat under vissa omständigheter, men hon kommer ha större chans att nå framgång om det sker efter det eventuellt avtalade datumet. Hon kan dock väcka en s.k. fastställelsetalan för att få en dom på att avtalet mellan er gäller, detta kan hon göra när som helst. Det ska dock tilläggas att det kostar att ansöka om stämning.

Jämkning av avtalet

Har ni inget villkor i avtalet om under vilka omständigheter det får brytas och det som hänt i så fall faller under det villkoret, får ni falla tillbaka på avtalslagens regler. Avtalsvillkor kan jämkas om de anses vara oskäliga på grund av omständigheter som uppkommer efter avtalets tillkomst. Det ska dock tilläggas att detta används oerhört restriktivt av domstolen. Då jag inte vet de exakta omständigheterna kan jag tyvärr inte ge dig någon mer detaljerad bedömning kring möjligheten att jämka avtalet. (se 36 § avtalslagen, här)

Du kan hitta mer information om ansökan om betalningsföreläggande och stämning här och här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare