Kan min sons arv påverka hans underhållsbidrag?

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/barnet_bor_hos_dig/underhallsstod_nar_barnet_bor_hos_digOm min son får ett arv på 55000 kr får han inte underhållstöd ifrån försäkringskassan då ?? Vad gäller isåfall?mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din kommer få ha kvar sitt underhållsstöd:

Ett barn kan ha en inkomst på 60,000 kr innan underhållsstödet minskas, se Socialförsäkringsbalken 18 kap. 30 § och Försäkringskassans hemsida.

Eftersom din sons arv är 55,000 kr så kommer hans underhållsstöd inte minskas eller bortfalla. Men det finns inte mycket utrymme för andra inkomster!

Arv räknas som inkomst i detta fallet:

Arv räknas som en inkomst i detta fallet eftersom det är en tillgång som man kan använda för att tillgodose sina behov.

Men som sagt kommer det inte påverka hans underhållsbidrag eftersom arvet är under 60,000 kr.

Hoppas detta hjälpte!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare