FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/05/2019

Kan min kollega tvinga mig till att göra något?

Hej! Min kollega vill att jag ska cc:a henne på alla mail jag skickar. Kan hom tvinga mig att göra det? Jag anser att jag själv borde få avgöra när jag ska cc:a henne eller inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar även cc som "Carbon Copy" vilket innebär att alla mottagare till mailet du skickat ser till vilka du skickat samma mail.

Först och främst vill jag nämna att det beror på vilken arbetsställning din kollega har. Om det är din arbetsgivare eller en kollega som har i arbetsuppgift att kontrollera mail i arbetssyfte kan det vara en del av arbetet och därmed okej.

Om det däremot inte är en kollega som har en arbetsställning enligt ovan bör du vända dig till din arbetsgivare och ställa denna fråga. Rent spontant skulle jag säga att kollegan inte kan tvinga dig att cc:a henne på alla mail du skickar, men alla företag arbetar på olika sätt, varför din arbetsgivare eller någon annan som har ansvar över arbetstagarna är bäst lämpade för denna fråga.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare