Kan min fru överta vår hyresrätt genom bodelning?

Hej! Jag hittar inte svar på denna fråga någonstans på hela internet...

Jag och min fru flyttade in i en lägenhet maj 2018. Endast jag skrevs på kontraktet trots att vi sökte tillsammans. Min fru har två barn som bor hemma med oss.

Vi skulle nu vilja flytta isär, men inte skilja oss. Jag vill att hon och barnen ska få bo kvar i lägenheten. Kan vi göra en bodelning inom äktenskap och skriva lägenheten på henne så hon automatiskt får rätt att ta över den eller måste vi bodela i skilsmässa? Att bara överföra lägenheten är inte aktuellt då hon inte klarar de höga inkomstkraven.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utgå från att den lägenhet ni bor i är en hyresrätt. Svaret är alltså annorlunda om det är fråga om en bostadsrätt ni bor i.

Enligt 9 kap. 1 § andra stycket äktenskapsbalken, är det möjligt att göra en bodelning mellan makar under ett pågående äktenskap. Genom en bodelning under äktenskapet kan man på så sätt förändra egendomsförhållandena mellan makarna. I en bodelning kan endast egendomsförhållandena avseende egendom som makarna äger förändras. Din fru kan därför inte ta över lägenheten genom en bodelning i fall ni bor i en hyresrätt eftersom det inte är möjligt att rubba äganderätten till något man inte äger, du äger bara en rätt att nyttja lägenheten. Denna rätt att nyttja lägenheten grundar sig på ett avtal som är ingånget mellan dig och hyresvärden. Du kan därmed inte binda hyresvärden till ett avtal med någon annan, alltså din fru, utan att hyresvärden kan gått med på detta.

I 12 kap. 34 § jordabalken finns dock en möjlighet för din fru att överta lägenheten. Bestämmelsen innebär att en hyresgäst som inte avser använda sin bostadslägenhet får överlåta hyresrätten till en närstående. Förutsättningarna för att detta ska vara möjligt är att personen överlåtelsen sker till måste vara någon hyresgästen varaktigt sammanbott med samt att hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen. Det första villkoret är uppfyllt i er fall. Vad gäller huruvida hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen innebär i princip att den som ska överta lägenheten ska kunna betala hyran. Om än din fru inte uppnår inkomstkraven, kanske hon fortfarande har en inkomst som gör att hon kan betala hyran.

Sammanfattningsvis

Det allra enklaste är att tala med hyresvärden för att nå en lösning er emellan där din fru kan få överta hyreskontraktet. Om än hon inte når upp till hyresvärdens krav på inkomst, kanske ni kan komma överens om något särskilt som kan få hyresvärden att göra ett undantag. Det andra alternativet är du säger upp lägenheten och din fru sedan gör anspråk på att överta lägenheten enligt 12 kap. 34 § jordabalken.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare