FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/04/2022

Kan min chef stänga av mig från jobbet på grund av att jag är gravid?

Kan min chef stänga av mig från mitt jobb nu när jag är gravid går in i v.20?

Jag jobbar på förskola.

Nu finns det inte längre någon lag om covid-19, den klassas inte längre som allmänfarlig sjukdom.

Jag vill fortsätta jobba, Kan dom verkligen tvinga mig att sluta jobba nu när det inte längre finns någon lag att luta sig mot?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline.

Du skriver att du är gravid i v. 20.

Arbetsgivaren har en rätt att fördela och leda arbetet som ingår i din arbetsskyldighet, vilket framgår av arbetsledningsrätten och rättspraxis från Arbetsdomstolen. Arbetsledningsrätten är en allmän rättsgrundsats och en dold klausul i kollektivavtalen.

Mot bakgrund av arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet kan du som utgångspunkt bli tvingad att stanna hemma och arbetsgivaren har rätt att stänga av dig från jobbet. Dock får arbetsgivaren inte stänga av dig om avstängningen har samband med en diskrimineringsgrund enligt diskrimineringslagen (diskL).

Enligt 1 kap. 4 § 1p. DiskL innebär direkt diskriminering att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med bl.a. kön.

En arbetsgivare får inte diskriminera den som hos arbetsgivaren är arbetstagare, se 2 kap. 1 § 1st. 1p. DiskL. Graviditet har alltid samband med kön. I det här fallet har du, genom att tvingats stanna hemma från arbetet, blivit direkt diskriminerad då du missgynnats genom att ha behandlats sämre än någon annan skulle ha behandlats i en jämförbar situation, och missgynnandet har i aktuellt fall samband med ditt kön.

Det innebär alltså att ditt arbetsgivares handlingssätt är diskriminerande och alltså inte tillåtet.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare