Kan min arbetsgivare neka mig rätt till tjänstledighet för bedrivande av näringsverksamhet?

Hej.

Jag har startat eget företag och har nu begärt tjänstledighet från min arbetsgivare. Har varit anställd på heltid i 8 år och min verksamhet är inte konkurrerande. Min fråga är nu kan min arbetsgivare neka mig tjänstledighet? Min nuvarande tjänst är redovisningsekonom och den skulle kunna ersättas med en konsult. att få konsult för att sköta mitt arbete.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör tjänstledighet för bedrivande av näringsverksamhet kikar vi närmare på lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet.

Din chef måste som utgångspunkt bevilja dig tjänstledigt

Möjligheten till tjänstledigt för bedrivande av näringsverksamhet uttrycks som en rättighet för dig som arbetstagare (1 § lag om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet).

Du har rätt att få tjänstledigt i upp till 6 månader (3 § första stycket lag om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet).

En sådan rättighet kan arbetsgivaren endast under vissa särskilda omständigheter neka dig.

Två huvudfall där arbetsgivaren kan neka dig rätten till tjänstledigt

I samma paragraf anges två undantag för när det är tillåtet av arbetsgivaren att neka dig rätten till tjänstledighet.

Det första undantaget utgörs av att den näringsverksamhet du bedriver inte får konkurrera med arbetsgivaren, vilket vi konstaterat i förutsättningarna att din verksamhet inte gör.

Det andra undantaget utgörs av att tjänstledigheten inte får innebära väsentlig olägenhet för arbetsgivaren, till exempel att företaget inte kan drivas som förut eller att det kostar dem väldigt mycket att du är borta. En inhyrd konsult kanske skulle vara tillräckligt.

Måste även uppfylla kraven på kvalifikationstid och varsla arbetsgivaren i tid

Eftersom du varit anställd hos arbetsgivaren under de senaste 8 åren är det inget snack om saken att du uppfyller kravet på kvalifikationstid som säger att du ska ha varit anställd hos arbetsgivaren under de 6 senaste månaderna vid tjänstledighetens början (4 § första stycket lag om rätt till ledighet för bedrivande av näringsverksamhet).

Du måste också meddela arbetsgivaren minst tre månader i förväg, innan du avser att ta ut din ledighet. Du ska också ange hur länge du tänkt vara borta (5 § lag om rätt till ledighet för bedrivande av näringsverksamhet).

Slutsats och några avslutande ord

Svaret på din fråga blir därför ja, din arbetsgivare kan neka dig rätt till tjänstledighet, även om du uppfyller samtliga krav som åligger dig.

Det du kan göra är att se till att du uppfyllt allting jag listat ovan för att åtminstone öka dina chanser.

Lycka till med din nya verksamhet!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare