Kan min arbetsgivare kräva att jag visar kopior på utbetalningar från försäkringskassan vid VAB?

Min arbetsgivare kräver att jag lämnar ut kopior på utbetalningar anmälan av VAB ifrån försäkringskassan annars kommer jag få ogiltig frånvaro och pga uppsagd ifrån jobbet

Är detta något dom har rätt att göra

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din arbetsgivare kan kräva att du som arbetstagare ska visa upp utbetalningar du fått från försäkringskassan på grund av VAB.

När barnet är äldre än 18 månader har en förälder inte rätt att begära ledigt om denne inte samtidigt begär ut penning från försäkringskassan. Det skulle innebära olovlig frånvaro från arbetsplatsen om arbetsgivaren beviljar föräldraledigt och förälder inte anmäler föräldrapenning till försäkringskassan. Olovlig frånvaro kan föranleda skäl för uppsägning.

Får arbetsgivaren kräva utdrag från försäkringskassan för att kontrollera VAB?

I vissa kollektivavtal kan det finnas krav på att arbetstagaren visar ett utdrag från försäkringskassan över antal dagar med föräldrapenning, bland annat för att arbetsgivaren ska kunna kontrollera rätten till föräldralön. Det är dock inte samma sak som att arbetsgivaren begär utdrag för dina VAB-dagar. Föräldrapenning betalas från försäkringskassan. Om arbetsgivaren betalar ut någon föräldralön så kan denne alltså ha rätt till ett utdrag enligt kollektivavtalet för att avgöra hur stor föräldralön du ska få.

Enda sättet för en arbetsgivare att kunna kontrollera VAB är att stämma av med försäkringskassan och kontrollera att utbetalning av föräldrapenning registrerats, genom att begära ett intyg om att detta skett. Jag tolkar det som att du inte måste visa upp utbetalningarna utan att din arbetsgivare istället får vända sig direkt till försäkringskassan för att stämma av att utbetalning av föräldrapenning registrerats, eller om du av kollektivavtalet är skyldig att visa upp utdrag från antalet dagar med föräldrapenning.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare