FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/04/2018

Kan min arbetsgivare flytta mertid från en månad till ordinarietid en annan månad?

Jag har ett anställningsbevis på 50 %. Min chef har satt mig på 70 % vissa månader och 30 % andra månader. Måste inte han satta mig på minst 50 % varje månad när det står 50 % på anställningsbeviset? Jag jobbar extra för att täcka semestrar, kan han verkligen ta bort ordinarie tider från mig under andra månader då för att "jämna ut" ? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din arbetsgivare är skyldig att ge dig arbete för den tid som ni avtalat om i anställningskontraktet. I ditt fall gäller detta en tjänst på 50 %, vilket motsvarar 20 timmar i veckan eller ca 80 timmar i månaden.

De timmar under en månad som är utöver din ordinarie arbetstid kallas mertid. Dessa timmar kan inte flyttas mellan månaderna utan ska gälla samma månad de utförts. Det går absolut inte att ta förra månadens mertid och lägga som ordinarietid till nästa månad. Du har rätt att arbeta dina timmar som gäller enligt avtal varje månad, och din arbetsgivare har skyldighet att ordna det till dig.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med din fackliga företrädare om du har en sådan. Din arbetsgivare har begått avtalsbrott om denne nekat dig arbete enligt ditt avtal, vilket ger dig en möjlighet att kräva arbetsgivaren på skadestånd för detta. Du har garanterats försörjning i ett avtal som sedan uteblivit och du har förlorat inkomst genom detta.

Om du inte ingår i ett kollektivavtal eller är facklig medlem kan du ändå kräva ut din rätt i enlighet med lag (1982:80) om anställningsskydd § 38. Detta gör du då direkt till arbetsgivaren.

Återkom gärna om du har fler frågor i ärendet.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare