Kan man välja vilka som får ta del av ens kvarlåtenskap när man går bort?

Hej! Min son planerar köpa en lägenhet. Då tänkte jag fråga hur ska vi gå ivägar, om det skulle hända något med honom, att hans pappa ska inte ärva. Dom aldrig haft kontakt, det är jag som mamma hjälpte honom gå med kontantinsats. Hur ska vi göra? Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga kan man hitta i ärvdabalken (ÄB) som innehåller regler om arv och testamente.

Den som står först i tur att ärva någon är den avlidnes bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar är den avlidnes barn. Om den avlidne inte har några barn står i stället den avlidnes föräldrar först i tur att ärva (2 kap. 2 § ÄB). Om din son inte har några barn är det alltså du och din sons pappa som ärver i första hand. Ifall din son inte vill att arvet ska delas ut på detta sätt så kan han skriva ett testamente.

Den som skriver ett testamente bestämmer alltså själv vilka som ska få ta del av kvarlåtenskapen (egendomen som man lämnar efter sig när man gått bort) (9 kap. 1 § ÄB). Om din son väljer att skriva ett testamente kan han välja själv vem som ska få hans egendom när han går bort. Detta får han välja helt fritt, så länge han inte har några bröstarvingar (barn). Bröstarvingar har nämligen alltid rätt att få ut sin laglott (laglotten är hälften av arvslotten som barnet har rätt till enligt lag (7 kap. 1 § ÄB)). Om ett testamente inkräktar på en bröstarvinges laglott kan bröstarvingen jämka testamenten vilket innebär att den får ut sin laglott ändå (7 kap. 3 § ÄB). Denna rätt har dock bara bröstarvingar, alltså är det bara den avlidnes barn som kan jämka testamentet. Andra personer, som föräldrar och syskon kan inte jämka testamentet. Man har alltså rätt att göra bland annat föräldrar och syskon helt arvslösa om man vill.

Om din son vill kan han alltså skriva ett testamente där han bestämmer vem som får hans lägenhet och andra tillgångar när han går bort. Han behöver inte testamentera något till sin pappa om han inte vill, utan han kan göra sin pappa arvslös. För att ett testamente ska vara giltigt finns det vissa formkrav man behöver uppfylla. Några exempel är att den som skriver testamentet måste vara 18 år (9 kap. 1 § ÄB), testamentet ska även vara skriftligt och när man upprättar det så ska det bevittnas av två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Det finns dock fler krav vilket framgår av bland annat kapitel 9, 10 och 13 i ärvdabalken.

Vill din son ha hjälp att skriva sitt testamente så får ni gärna vända er till någon av våra duktiga jurister eftersom upprättande av testamente är en av de tjänster vi erbjuder här på Lawline.

Hoppas detta gav svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Jeanna de MaréRådgivare